Magnoliahusets Institutionsbeskrivelse

Dokumentet Institutionsbeskrivelse kan downloades som PDF i bunden af siden.

Børnesyn

I Magnoliahuset skal der være plads til at være barn og have det sjovt.

- Barnet har ret til at blive set, hørt og taget alvorligt.

- Der tilrettelægges en menings - og betydningsfuld hverdag for det enkelte barn,

hvor det kan udvikle sig i forudsigelige, trygge rammer med omsorgsfulde nære

voksne.

- Når vi planlægger aktiviteter for barnet, er vi opmærksomme på, at det gøres med

et blik for barnets nærmeste udviklingszone (Vygotsky), men også at det mødes

med positive forventninger, omsorg og tillid.

- Barnets mening har værdi og det har ret til indflydelse på egen hverdag.

- Barnets signaler er værdifulde og barnet skal ses og forstås i forhold til dets udviklingsniveau.

- Barnets initiativer ses og følges, i en anerkendende tilgang ved brug af bl.a. Marte Meo og Intensive Interaction.

Dannelse og børneperspektiv

Et vigtigt element i Magnoliahuset er den anerkendende tilgang – ”evnen til at sætte sig i

barnets sted” – at se hverdagen og den enkelte situation fra barnets perspektiv. I Magnoliahuset er børnene på forskellige udviklingsniveau. Vi tager individuelle hensyn og udfordrer relevant i forhold hertil.

- Alle børn uanset funktionsniveau har ret til at føle sig som værdifulde medlemmer af fællesskaber og af det omgivende samfund.

- I Magnoliahuset har vi fokus på, at alle børn, som led i en dannelsesproces, skal høres og tages alvorligt

Magnoliahusets institutionsbeskrivelse

Shape Created with Sketch.